REFLEKSI PENGAJARAN MAKRO
Bersyukur ke hadrat Allah S.W.T atas kurnia
dan rahmatnya dapatlah saya menyempurnakan tugas yang diamanahkan ini dengan
lancar dan baik. Saya juga ingin mengucapkan kepada Pensyarah E-Learning Puan Nadia Akma dan Tutor saya di Perlis serta rakan-rakan yang
member tunjuk ajar dan bimbingan semasa proses membuat tugasan ini. Saya
memilih bidang ibadah di dalam matapelajaran Pendidikan Islam bertajuk “Bersuci
Daripada Najis” di dalam isi pembelajaran “Jenis –jenis Najis”. Tajuk ini
berkait rapat dengan amalan kita seharian iaitu solat kerana jika pelajar tidak
faham cara-cara menyuci dan jenis-jenis najis dengan betul menyebabkan solat
tidak sah. Makro pengajaran ini saya jalankan dalam kelas tahun 4 Resos yang
mempunya 6 orang murid Pendidikan Khas Masalah Penglihatan. Murid yang terlibat
terdiri daripada 2 orang murid buta dan 4 orang murid rabun.
KEKUATAN
Saya merancang untuk mengajar set induksi
selama 5 minit dalam makro pengajaran kali ini. Saya memulakan set induksi
dengan menggunakan bahan-bahan maujud seperti bunga melor dan belacan bagi murid-murid
masalah penglihatan (buta) manakala bagi murid-murid masalah penglihatan
(rabun), saya menggunakan laptop bagi mempamerkan gambar bunga ros dan bangkai
binatang. Saya menunjukkan bahan tersebut dan bersoalajawab dengan murid dan
mengaitkan jawapan murid antara perbezaan dua bahan tersebut dengan bau wangi
dan busuk berkaitan dengan isi pengajaran yang di ajar pada hari itu.
Perkara ini amat berkesan untuk menarik
minat murid untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai isi pelajaran.
Kelebihan dan kekuatan yang dapat dikesan dalam menjalankan set induksi dalam
tugasan makro pengajaran kali ini ialah saya telah melaksanakan set induksi
yang menarik perhatian dan merangsang minat murid. Di samping itu juga, set
induksi yang saya rancangkan menjurus kearah kesediaan minda murid seperti yang
dikaitkan dengan pelajaran lepas, isu semasa dan persekitaran. Saya juga
menghubungkan pengajaran saya dengan kehidupan seharian murid.
Penerangan saya dengan suara yang lantang
dan jelas dalam menerangkan jenis jenis najis telah berjaya menarik minat murid
terhadap pembelajaran dan berjaya merangsang minda pelajar untuk berfikir
tentang isi pelajaran. Contoh-contoh yang saya berikan telah berjaya memikat
hati pelajar tentang kewujudan najis di sekitar mereka. Justeru itu, nada suara saya yang lantang memudahkan
murid-murid di dalam kelas dapat mendengar dengan jelas seterusnya membantu
pemahaman murid terhadap apa yang saya sampaikan. Hal ini akan memberi kesan
yang baik kepada tumpuan dan fokus murid terhadap pengajaran dan pembelajaran
yang dijalankan.
Di
samping itu juga , murid akan dapat memberi tumpuan terhadap isi pembelajaran
tanpa menghiraukan gangguan-gangguan lain. Ketegasan dalam menyampaikan isi
pembelajaran juga membuatkan murid lebih hormat kepada saya. Bagi
pelajar-pelajar Pendidikan Khas Masalah Penglihatan suara guru yang jelas amat penting
kerana mereka tidak dapat melihat sekiranya guru banyak menggunakan bahan-bahan
bahkan mereka hanya dapat merasa dengan menggunakan tangan bagi murid-murid
buta. Penerangan guru dan buku teks braille sangat penting bagi murid-murid
seperti ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran agar proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar dan tercapai objektifnya.
Setelah pelajar faham tentang objektif
pelajaran, maka tiba masa untuk menguji mereka dengan latihan secara lisan atau
braille yang ringkas bagi menguji tahap penguasaan terhadap isi pengajaran dan
pembelajaran. Hasil ujian yang diberi, kebanyakkan pelajar berjaya menjawab
semua soalan. Manakala dalam aktiviti penutup pula, saya telah berjaya
mengukuhkan penguasaan mereka dengan bersoalajawab dengan murid berkaitan tajuk
dan agar pelajar dapat mengaplikasikan cara menyucikan najis dengan betul dan
mengenal jenis-jenis najis dalam kehidupan kita seharian. Murid-murid diberi
pengukuhan dengan membut latihan di dalam lembaran kerja.
Kejelasan memberikan arahan juga merupakan kekuatan yang
dikenalpasti dalam penyampaian isi pelajaran. Kejelasan penyampaian memainkan
peranan penting dalam pemahaman murid. Hal ini sangat berkaitan dengan tindakan
susulan murid. Arahan yang diberi jelas, memudahkan murid faham, seterusnya
melakukan tugas mengikut arahan dan panduan yang diberikan. Tindakan susulan
oleh murid yang tepat menunjukkan kefahaman murid terhadap penyampaian yang
saya berikan berkenaan isi pelajaran. Contohnya pada langkah kedua, saya
menyuruh murid secara rawak menyebut apakah jenis najis pada benda yang disebut
dan dipamerkan di dalam carta gambar secara dekat. Bukti kefahaman murid
terhadap isi pelajaran ialah murid dapat menyebut dengan betul jenis najis
mengikut jenis-jenisnya.
Seterusnya, motivasi dan pujian dari guru merupakan salah
satu kekuatan yang memberi kesan yang mendalam untuk tercapai objektif yang
disasarkan. Murid akan lebih bersemangat serta memberi sepenuh tumpuan terhadap
pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Oleh yang demikian objektif
pengajaran akan tercapai dan proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan
seperti yang dirancang.Justeru itu murid akan merasa bangga dan merasa diri
mereka diambiil berat oleh guru. Contohnya, pada langkah yang ketiga, guru
memuji murid yang dapat menjawab dengan betul atas jawapan yang mereka berikan.
Justeru itu, bagi murid yang tidak dapat menjawab dengan betul guru tidak
memarahi mereka bahkan guru akan menasihati dengan memberi kata-kata
semangat agar mereka tidak putus asa dan
mencuba lagi. Seterusnya, sebagai contoh pada penutupan isi pengajaran, guru
akan menasihati murid agar sentiasa mengamalkan serta mengaplikasikan isi
pengajaran dalam kehidupan seharian sebagai seorang Muslim yang beriman dan
bertakwa kepada Allah S.W.T.
KELEMAHAN
Kelemahan dan
kekurangan yang dikenalpasti antaranya dalam pelaksanaan set induksi dalam
tugasan makro pengajaran kali ini iaitu pada ketepatan mengikut masa yang
ditetapkan . Ketepatan masa penting bagi memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan baik dan lancar. Berdasarkan perbandingan rakaman
dan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang telah saya buat, didapati masa yang
digunakan untuk menjalankan set induksi tidak seiring. Masa yang saya
rancangkan sebenarnya 5 minit tetapi apabila melihat semula rakaman makro
pengajaran tersebut saya hanya menggunakan masa hampir 4 minit sahaja.
Kelemahan dan
kekurangan yang seterusnya ialah penyampaian saya semasa proses pengajaran
pembelajaran dilakukan , adakalanya terkeluar loghat Kedah. Contohnya perkataan
“mai” dan “pi”. Saya tidak menyedari bahawa saya telah terkeluar daripada
penggunaan Bahasa Melayu yang sebenarnya. Setelah saya menilai semula
persembahan dalam rakaman video makro pengajaran dan pembelajaran tersebut
barulah saya sedar akan kesalahan bahasa yang saya gunakan semasa proses
pengajaran dan pembelajaran.
Selain
itu, kelemahan dan kekurangan saya semasa proses pengajaran dan pembelajaran
ialah saya hanya menggunakan bahan bantu mengajar yang biasa seperti carta
gambar. Contohnya pada langkah kedua
saya memanggil murid secara individu kehadapan kelas untuk memadankan gambar dengan jenis najis
yang betul. Aktiviti ini saya jalankan agar murid nampak jenis najis tersebut
secara dekat. bagi mereka yang menghadapai masalah penglihatan .Saya tidak
menggunakan LCD, ini disebabkan saya mengajar murid-murid masalah
penglihatan.Mereka tidak nampak dengan jelas daripada jarak jauh kerana
penglihatan mereka hanya dapat melihat jarak yang dekat sahaja. Oleh yang
demikian saya banyak memberi penerangan dengan lisan sahaja berkaitan isi
pengajaran yana diajar.
Saya juga mengalami masalah dalam proses
pengajaran dan pembelajaran kerana saya terpaksa mengambil dua aktiviti dalam satu
langkah pengjaran. Contohnya dalam membuat latihan, bagi murid rabun saya akan
memberi lembaran kerja manakala murid buta, saya akan membaca dan menyuruh
mereka membraille sesuatu latihan tersebut. Oleh yang demikian, saya akan
mengalami sedikit masalah terutama disegi masa dan memberi tumpuan kepada murid
yang mempunyai dua kategori iaitu buta dan rabun.
Antara lain
kelemahan dan kekurangan dalam makro pengajaran saya pada kali ini ialah
melibatkan pergerakan saya yang tidak boleh bebas bergerak. Saya hanya boleh bergerak
ketempat tertentu sahaja. Faktor ini disebabkan saiz kelas yang terlalu sempit
dan murid hanya duduk dalam satu kumpulan sahaja. Contohnya, dalam kelas 4
resos, saya hanya boleh bergerak hanya kedepan murid sahaja tidak boleh
bergerak kebelakang murid .
LANGKAH MENGATASI
Setiap kelemahan dan
kekurangan yang dikesan memerlukan penambahbaikan supaya meningkatkan lagi
kualiti pengajaran saya pada masa akan dating. Berdasarkan kelemahan dan
kekurangan dalam tuigasan makro pengajaran pada kali ini, perlu dilakukan
penambahbaikan dari segi ketepatan penggunaan masa dan bahasa semasa
menyampaikan isi pelajaran di dalam kelas tersebut. Saya perlu menepati
ketepatan masa seperti yang dirancang dalam Rancangan Pengajaran Harian (RPH).
Ketepatan masa perlu diikut bagi melancarkan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Sebagai orang
Kedah dan bercakap bahasa Kedah setiap hari sudah tentu sukar untuk mengubah
percakapan loghatnya. Walaubagaimanapun, saya akan cuba sedaya upaya untuk
berlatih bercakap bahasa Malaysia terutama semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran. Berkaitan dengan latihan murid yang terpaksa saya jalankan dengan
dua aktiviti dalam satu langkah. saya akan memberi lebih sedikit masa bagi tercapai
aktiviti yang dirancang agar kedua-dua kategori murid masalah penglihatan
tercapai objektif yang disasarkan. Seterusnya bagi masalah
Berkaitan dengan
saiz kelas yang sempit, saya akan membuat perbincangan dengan pihak pentadbiran
agar memohon peruntukan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia supaya
memperluaskan saiz kelas Program Pendidikan Khas Masalah Penglihatan di Sekolah
Kebangsaan Jabi, Kedah bagi keselesaan guru dan murid semasa proses pengajaran
dan pembelajaran dijalankan. Jika kelas berada dalam keadaan zon yang selesa
murid akan memberi tumpuan sepenuhnya
terhadap pengajaran dan pembelajaran memandangkan pihak kerajaan terlalu
mengambil berat terhadap rakyat seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri kita
iaitu ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan’ gagasan Perdana Menteri Malaysia Ke-6, YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun
Abdul Razak ini adalah satu gagasan yang baik dan sangat bertepatan dalam
suasana sekarang.
Di samping itu juga,proses pengajaran dan pembelajaran
yang menggunakan bahan maujud amat menyeronokkan terutama bagi murid masalah
penglihatan kerana mereka dapat melihat dan merasa dalam keadaan yang sebenar
seperti yang saya gunakan dalam set induksi kerana saya lebih cenderung belajar
secara kendiri tanpa gangguan daripada rakan yang lain. Semangat fasililator
(guru) serta rakan seperjuangan yang sentiasa membantu jika saya menghadapi
masalah member keyakinan kepada saya dalam proses pembelajaran yang saya lalui.
Saya akan sentiasa berusaha untuk mencuba
pelbagaikan kaedah,startegi dan teknik yang berkesan bagi pemahaman murid ke
atas setiap isi pelajaran yang disampaikan dan saya akan membuat refleksi semula
apakah kelemahan saya untuk penambahbaikan ke atas setiap pengajaran yang saya
lakukan. Justeru itu, saya juga akan berkongsi pandangan dan pendapat daripada
rakan-rakan agar tercapai amanah yang dipertanggungjawabkan sebagai seorang
pendidik untuk menyebarkan ilmu kepada anak bangsa kita sendiri.
RUJUKAN
1)
Yusuf Hashim.(Cetakan 1998). Teknologi
Pengajaran. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
2)
Yusuf Hashim. (Cetakan 1997). Media
Pengajaran Untuk Pendidikan Dan Latihan.
Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd.
3)
Noriati A. Rashid, et. al.(2009). Siri
Pendidikan Guru:Teknologi Pengajaran
Pembelajaran
4)
Joyce,b.,well, M,& Calhoun,E.
(2008). Models of teaching, 8th Edition, Boston: Allyn
and Bacon
5)
Smaldino S. E, Russel J. D, Heinich R & Molenda M. (5th ed).
(2005). Instructional
Technology and Media for
Learning. New Jersey. Pearson Prentice Hall.
6)
Bruner, J.(1960). The process of
education New York.
No comments:
Post a Comment