Rancangan Pengajaran Harian



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran            :  Ibadah                  
Tajuk                          :  Mari Bersuci daripada najis
 Isi Pembelajaran       :  Mengenal jenis-jenis najis.                                       
Tarikh                           : 04 April 2012 (Selasa )
Masa                          : 08.15-8.45 pagi ( 30 minit )
Kelas                           : Tahun 4 Bestari
Bilangan Pelajar          : 28 orang murid.
Strategi / Kaedah        : Berpusatkan guru, murid dan bahan.
Hasil Pembelajaran     : Di akhir pembelajaran, murid-murid dapat :
                                    Aras 1  :     Menyebut jenis-jenis najis.
                                    Aras 2  :     Menyenaraikan jenis-jenis najis.
                                    Aras 3  :     Menerangkan jenis-jenis najis beserta contoh.
Pengetahuan Sedia Ada         :Murid pernah menyuci najis.
KBKK                                     : Menjana idea, menilai,membuat urutan dan membuat   
                                                kesimpulan
Penerapan ilmu                       : Pendidikan Seni, kesihatan dan moral.       
Penerapan Nilai                      : Tekun , istiqamah ,teliti ,beradab dan taqwa
 Bahan Bantu Mengajar          : 1) Komputer (VCD)
                                                  2) Pemancar LCD
                                                  3) Papan putih / marker pen
                                                  4) Buku teks.
                                                 5) Lembaran kerja.





RANCANGAN MENGAJAR HARIAN

ISI PELAJARAN
AKTIVITI GURU (OBJEKTIVISME)
CATATAN

1)Gambar bunga ros.
    (bau wangi)

2)Gambar bangkai binatang.
    (bau busuk).



Anggaran Jawapan Murid:
1)    Bunga –wangi
2)    Bangkai – busuk
3)    Busuk - najis

Set Induksi (5 minit)

1)    Guru memberi  ucapan salam dan meminta murid-murid membaca doa sebelum memulakan pembelajaran.

2)    Guru mempamerkan dua gambar yang mempunyai perbezaan antara wangi dan busuk. bersoaljawab dengan murid kemudian guru meminta murid membuat penjelasan mengenai gambar tersebut .

3)    Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk yang pelajaran pada hari ini.




ABM
Gambar (lampiran A)

Pendekatan pengajaran :
Pendekatan berpusatkan bahan

Kemahiran
Lisan
Kemahiran berfikir

Teknik
Penyoalan

Nilai
Yakin
Berani

Jenis-jenis najis
1)    Najis Mukhaffafah
Air kencing kanak-kanak lelaki yang berumur dua tahun dan hanya minum susu ibunya sahaja.

2)    Najis Mutawasittah, darah, nanah, bangkai binatang,tahi dan sebagainya.

3)    Najis Mughallazah
Anjing dan babi.





Langkah 1 (10minit)

1)    Guru menggunakan LCD dalam power point menerangkan jenis-jenis najis kepada murid.

2)    Guru menerangkan secara terperinci  jenis-jenis najis berdasarkan isi  yang dipamerkan.

3)    Guru memberi contoh kepada najis-najis tersebut.







ABM
Peta minda (lampiran C)

Pendekatan pengajaran
Pendekatan berpusatkan bahan

Kemahiran
Lisan

Teknik/Kaedah
Menghafal fakta
Natural

Nilai
Yakin
Rajin


Meletakkan contoh najis mengikut jenis najis yang betul.

(darah anjing – tahi lembu – air kencing kanak-kanak lelaki yang hanya minum susu ibunya sahaja -  darah – muntah – air liur babi – bangkai binatang )

Najis Mukhaffafah
1 ……………………….

Najis Mutawasittah
1 …………………………
2 …………………………
3 …………………………
4 …………………………

Najis Mughallazah
1 …………………………
2 …………………………
3 …………………………
4 …………………………


Langkah 2 (10minit)
(pengukuhan)

1)    Guru  menyuruh murid  secara rawak menulis contoh najis mengikut jenis najis yang betul berdasarkan jawapan yang diberi di papan putih.

2)    Guru membetulkan jawapan murid dan guru memberi  penerangan berkaitan jawapan tersebut.

3)    Guru menyuruh murid menyebut jenis-jenis najis beserta contoh dengan betul.






ABM
Laptop

Pendekatan pengajaran
Pendekatan berpusatkan bahan

Kemahiran
Lisan/berfikir

Teknik
Menyenaraikan dan mengklasifikasikan.

Nilai
Gigih
Berani








          


Penutup kognitif
Membuat rumusan isi pelajaran.

Penutup sosial
Memberi pujian dan motivasi

Penutup (5 minit)

1)    Guru merumus isi pelajaran  serta membuat kesimpul an tentang tajuk yang
2)    Guru mengakhiri pembelajaran pada hari ini dengan nasyid.



ABM

Lampiran B-Carta nasyid

Refleksi : Seramai 6 orang murid telah menguasai kemahiran hari ini.
Jika diberi peluang mengajar tajuk ini lagi, saya akan menambah masa mengajar yang lebih dari 30 minit kepada 1 jam.







Rancangan Pengajaran Harian (Konstruktivisme)

Tarikh / Hari    : Isnin                                                             Masa       :10.20 pg- 10.50 pg
Kelas               : 4 Kamil                                                        Bil.Pelajar: 24 orang
Mata Pelajaran: Pendidikan Agama Islam
Tajuk               : Bersuci Daripada Najis ( Unit 1:Najis Mukhaffafah/Najis Ringan)
Objektif            : Di akhir pengajaran, pelajar dapat:  
Am : Menyucikan najis mukhaffafah dengan cara yang betul dari segi syarak.
                Khas:1)Menyatakan pengertian Najis Mukhaffafah dari segi syarak Islam.
2)Menyenaraikan satu contoh Najis Mukhaffafah dari segi syarak Islam.
3)Menunjukcara menyucikan Najis Mukhaffafah yang betul dari segi
syarak Islam.
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar sudah biasa  menyucikan najis Mukhaffafah melalui tunjuk
ajar ibubapa masing-masing.
Penerapan Ilmu / Konsep: Pengertian,contoh dan cara menyucikan Najis Mukhaffafah dari
segi syarak Islam.
Bahan Bantu Mengajar    : 1)Buku Teks Pandidikan Agama Islam Jilid 2.
2)Besen
3)Tuala ( 2 @ 3 helai)
4)Air Mutlak (air paip)
5)Gambar bayi lelaki.
Penerapan Nilai               : 1)Kebersihan.
2)Keprihatinan
KBKK                               : Menangani masalah selari dengan cara penyelesaiannya.

Langkah/masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Guru
Aktiviti Pelajar
Catatan
Set Induksi
(3 minit)
Gambar bayi lelaki           (berumur kurang 2 tahun)
1)Guru menunjukkan gambar bayi lelaki (berumur kurang 2 tahun) kepada pelajar.
2)Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai gambar bayi lelaki itu:
*Apakah yang kamu dapat perhatikan di dalam gambar ini?
*Adakah setiap bayi yang dilahirkan akan mengalami proses membuang air kecil dan air besar?

3)Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan pelajaran.












1)Pelajar menjawab soalan guru:
*Gambar bayi lelaki.


*Ya,bayi akan mengalami proses membuang air kecil dan air besar.




Perkembangan:
       Langkah 1
      (3 minit)















 Langkah 2
( 7 minit)






























  Langkah 3
(10 minit)

















 Langkah 4
(5 minit)








Pembentukan kumpulan perbincangan














Perbincangan dalam kumpulan





























Pembentangan
Hasil perbincangan dalam kumpulan:
a)Kumpulan1:
Pengertian Najis Mukhaffafah
b)Kumpulan 2:
Contoh najis Mukhaffafah
c)Kumpulan 3:  
Cara menyucikan najis mukhaffafah.


Penilaian

1)Guru mengagihkan pelajar kepada tiga kumpulan:
a)Kumpulan1:
Pengertian Najis Mukhaffafah
b)Kumpulan 2:
Contoh najis Mukhaffafah
c)Kumpulan 3:
Cara menyucikan najis mukhaffafah

2)Guru meminta pelajar membuka buku teks Pendidikan Agama Islam Jilid 2,    .

3)Guru mengarahkan pelajar membuat perbincangan mengenai tugasan kumpulan masing-masing.




4)Guru selaku pemudahcara memantau perbincangan pelajar dalam kumpulan masing-masing




5)Guru mempersilakan
Pembentang dari setiap kumpulan.














6)Guru memberi peneguhan dan komentar jika terdapat kesilapan dari jawapan dan tunjukcara pelajar.

.

1)Pelajar membentuk kumpulan seperti arahan guru.













2)Pelajar membuka buku teks Pendidikan Agama Islam Jilid 2,  



3)Pelajar membaca petikan,kemudian berbincang mengenai tugasan kumpulan masing-masing:
a)Kumpulan1:
Pengertian Najis Mukhaffafah
b)Kumpulan 2:
Contoh najis Mukhaffafah
c)Kumpulan 3:    
Cara menyucikan najis mukhaffafah.






4)Pelajar membentangkan hasil perbincangan kumpulan masing-masing:
a)Kumpulan1:
Pengertian Najis Mukhaffafah
b)Kumpulan 2:
Contoh najis Mukhaffafah
c)Kumpulan 3:    
Cara menyucikan najis mukhaffafah.



5)Seorang pelajar menyatakan pengertian najis mukhaffafah dari segi syarak Islam.
(kumpulan 1)

6)Seoarang pelajar menyenaraikan satu contoh najis mukhaffafah dari segi syarak Islam.
(kumpulan 2)

7)Seorang pelajar dapat menunjukcara menyucikan najis mukhaffafah dari segi syarak Islam.
(kumpulan 3)


Penutup/Rumusan
(2 minit)

1)Guru merumuskan pelajaran dengan mengharapkan keprihatinan pelajar dalam menjaga kebersihan dari najis dan kekotoran.
1)Pelajar mengamalkan cara menyucikan najis mukhaffafah yang betul dari segi syarak Islam,dalam kehidupan seharian.


Refleksi 4 orang pelajar, dapat mengenalpasti jenis najis dan cara yang betul untuk
menyucikannya.manakala 2 pelajar masih perlu dibimbing.


No comments:

Post a Comment